掃除機496方式(英語名:HAL496 Systems)による英語などの学習方法を提唱するブログです。英文に関して、解説・対訳などの掲載を中心としています。訳し方は、そのときの状況によるので、直訳っぽいのもあったりします。転載及び2次使用可。(C) no rights reserved / aucun droits réservés / keine Rechte vorbehalten / 著作権全面放棄

4.05.2008

Zero Landmines(主語部分/動詞部分)

subjects

American confusion ends host means of of Perfection Redglare Rockets talk-show TV who

 

__________ __ _____ and _________ __ ____ seem to characterize our age.

手段の完璧と目的の混乱とが、われわれの時代を特徴づけているようである。

手段を完璧にすることと目的が混乱することとが、われわれの時代を特徴づけているようである。

Albert Einstein

アルベルト=アインシュタイン

 

0.

 

________ __ _________ ____ _______ ________ is talking with Japanese musician Sakamoto Ryuichi, ___ has made a CD Zero Landmine.

アメリカのテレビのトークショーのホスト役であるロケッツ=レッドグレアは日本人の音楽家坂本龍一と話をしているところであるが、坂本は『ZERO LANDMINE』というCDを制作した。

 

1.

a A child’s I I I Id landmine morning mother my Night voice we We we

 

(Distance shot of an African landscape; _ _______ _____ is heard)

(アフリカの景色の遠距離からのショット;子どもの声が聞こえる)

 

_ went to my aunt’s home with my mother. 

「ぼくは母と一緒におばさんの家に行った。

 

When __ passed a farm along the way, _ thought ___ touched a spider’s web.

ぼくたちが道路沿いの農場を通り過ぎたとき、ぼくは蜘蛛の巣に触れたと思った。

 

_ ________ exploded.

地雷が爆発した。

 

Both __ ______ and _ were badly injured.

母もぼくも重症を負った。

 

__ did not get help for a long time.

ぼくたちは長い間、助けてもらえなかった。

 

_____ passed and finally when _______ came, __ were brought here.”

夜が過ぎて、最終的には、朝が来たときに、ぼくたちはここに運ばれた」

 

120 agency anything as as government landmines Large many million Mine-clearing mines mines Most movement no numbers of of of operations people remove single terrible The these these they They they They to weapons

 

Redglare: 

Landmines!  There may be __ ____ __ ___ _______ __ _____ ________ _______ in over 70 countries throughout the world.

地雷です! 世界のいたるところ、70か国以上の国で、12千万ものこうした怖ろしい兵器があるかもしれません。

 

____ __ _____ _____ are under the ground and will explode when ____ are stepped on.

これらの地雷のうちの大部分は地下に埋まっており、踏まれたときに爆発します。

 

But _____ cannot see or hear.

直訳:しかし、地雷は見ることができなければ、聞くこともできません。

しかし、地雷には目もなければ、耳もありません。

 

____ cannot tell a soldier from a child, a grandmother, a cow, or an elephant.

それら[=地雷]は兵士と、子どもやおばあさんや牛や象とを区別することができません。

 

When ________ touches them, ____ will explode.

なにかがそれら[=地雷]に触れると、それら[=地雷]は爆発します。

 

____ remain active for a very long time, 50 years, maybe even a century.

それら[=地雷]は、長期間、50年間、場合によっては1世紀もの間に亙(わた)って活動中のままでいます。

それら[=地雷]が活動中のままであるのは、長期間、(たとえば)50年間、あるいは1世紀もの間に亙(わた)る場合もあるかもしれません。

 

___ ________ __ ______ _________ is said to have started in the 1990s.

地雷を撤去する運動は1990年代に始まったと言われています。

 

_____________ __________ have begun, but __ ______ __________ or ______ can possibly clear that many mines.

地雷撤去活動は始まっていますが、しかし、どの(ひとつの)政府もあるいは政府機関もどうあってもそれほど多くの地雷を撤去することはできません。

 

_____ _______ __ ______ must help.

多数の人々が手を貸さなければなりません。

 

2.

He One person who you

 

Redglare: 

___ ______ ___ is working to remove landmines is Sakamoto Ryuichi.

地雷を撤去するために取り組んでいる人が、坂本龍一です。

 

__ made a CD called Zero Landmine.

彼は『ZERO LANDMINE』というCDを制作しました。

 

(Turning to Sakamoto)

(坂本のほうを向きながら)

 

When did ___ become interested in the landmine problem, Ryuichi?

あなたはいつ、地雷問題に興味を抱きましたか、龍一?

 

about Chris got he he He he I it me really thinking what

 

Sakamoto: 

Like everyone else, _ had heard of the problem, but ____ ______ ___ __ ________ _____ __ was a TV program about Chris Moon.

ほかの人と同様に、私はその問題にことを耳にしたことはありましたが、しかし、それ[=地雷問題]についてまさに私に考えさせたものは、クリス=ムーンについてのテレビ番組でした。

 

Having lost both his arm and his leg to a landmine in Africa, __ had every reason to get discouraged, but __ never gave up.

アフリカで地雷によって腕と脚の両方を失っていたので、彼は挫(くじ)けても当然でしたが、しかし、決して諦(あきら)めはしませんでした。

 

__ got an artificial arm and leg, and began to walk, finally to run.

彼は義手と義足とを手に入れ、そして歩き始め、遂(つい)には走り始めたのです。

 

In the end, __ was able to run a full marathon.

とうとう、彼はフルマラソンを走ることができました。

 

Most surprising of all, _____ was chosen to be the torchbearer for the 1998 Nagano Winter Olympic Games.

とりわけ驚くべきことには、クリスは1998年の長野冬季オリンピックの聖火ランナーに選ばれたのです。

 

fighting Landmines Many Moon’s of the They they those Those voice who

 

 (Cut to video clip of Chris Moon running; ______ _____ is heard)

(クリス=ムーンが走っているビデオクリップに変わる;ムーンの声が聞こえる)

 

Moon: 

_________ are evil. 

地雷は邪悪[=道徳的に問題]です。

 

____ lie active in the ground for years after ___ ________ has stopped, and ____ cannot tell the difference between the step of a soldier and that of a child. 

それら[=地雷]は、戦闘が終了した後も何年もの間、地下で活動中のままでいて、それら[=地雷]は兵士の足取りと子どもの足取りとの違いを区別することができません。

 

____ __ _____ injured by mines die slow deaths. 

直訳:地雷によって傷つけられた人々のうちの多くは、ゆっくりとした死を死にます。

地雷で負傷した人々はゆっくりと時間をかけて死にます。

 

_____ ___ survive often live lives of misery, poverty and discrimination.

生き残った人々はしばしば、悲惨で貧しくて差別を受ける生活を送ります。

 

3.

he I I I it landmine that the

 

Sakamoto: 

_ never dreamed that _ would go with Chris to Mozambique, and to the very place where __ had lost his arm and leg. 

自分がクリスと一緒に、モザンビークへ、しかも彼[=クリス]が腕と足とを失ったまさにその場所に行くであろうとは、夢にも思いませんでした。

 

Through Chris _ learned that ___ ________ is a thing ____ does not know peace,” and how much __ can damage people’s lives.

地雷は「平和を知らない」ものであり、それ[=地雷]がどのくらい人々の生命に損害を与えかねないのかを、クリスを通じて私は知りました。

 

I I I I I issue it landmines many mine musicians of participating people problems removing that the this you

 

Redglare: 

How did ____ ____ _____ become connected to your music?

直訳:この地雷の問題はどのようにしてあなたの音楽と結びつけられた状態になったのでしょうか?

この地雷の問題はどのようにしてあなたの音楽と結びついたのでしょうか?

 

Sakamoto: 

First of all, _ looked at the maps of countries where ______ are being killed and injured by landmines. 

まず、私は、人々が地雷によって殺されたり、傷つけられたりしつつある国々の地図を見ました。

 

Korea, Cambodia, Bosnia, Angola, Mozambique. 

韓国、カンボジア、ボスニア、アンゴラ、モザンビークです。

 

_ became interested in the music ____ was being listened to in those countries. 

それらの国々で聴かれている音楽に私は興味を抱くようになりました。

 

_ searched the Internet.  _ read books. 

私はインターネットで検索しました。本を読みました。

 

_ just wondered how to put it all together in music. 

私は、どうすれば、そういったすべてを音楽にまとめられるかと考えただけです。

 

Of course, __ would not do to destroy the native characteristics of the cultures no matter how serious ___ might be. 

もちろん、たとえどんなに真剣であろうとも、文化のそれぞれの土地に固有の特質を破壊することはよいことではないでしょう。

 

But ____ __ ___ _____________ _________ shared the belief that ________ _________ is one step toward ending the old-fashioned idea that ________ can be solved by violence.

しかし、地雷を撤去することは、問題は暴力によって解決することができるという古臭い考えを終わらせることに向けての一歩であるという信念を、参加したミュージシャンの多くが共有しました。

 

4.

CD CD each from from I lives many money money more the the The we we we

 

Redglare: 

_ understand ___ _____ ____ ___ __ is being given to the campaign to remove landmines.

CDからの収益金は地雷を撤去するキャンペーンに遣(つか)われていると伺(うかが)っていますが

 

Sakamoto: 

Yes.  And __ have the support of many, many people.

はい。それに、私たちには、じつに多くの人々の支援があります。

 

(Cut to video clip of Osa Yukie)

(長有紀枝のビデオクリップに変わる)

 

Osa: 

If __ can remove even one of these landmines, __ can save one life or one leg.

もしも私たちがこれらの地雷のうちのひとつでも撤去することができたら、私たちはひとつの生命、あるいはひとつの脚を救うことができるのです[=救うことになるのです]。

 

And surely, ____ ____ _____ will be saved with expansion of the movement.

そして、間違いなく、この運動の拡大にともなって、ますます多くの生命が救われるでしょう。

 

___ _____ ____ ____ __ will help save lives and restore minefields to rice paddies or cultivated land.

それぞれのCDからの収益金は生命を救い、地雷原を水田や耕作地へと修復するのに役に立つでしょう。

 

children Ive landmine landmine of peace the The the The the war we we world you

 

 (Cut to video clip of Jody Williams)

(ジョディ=ウィリアムズのビデオクリップへ変わる)

 

Williams: 

Even after _____ is declared, ___ ________ does not recognize that peace.

平和が宣言された後でさえも、地雷はその平和に気がつきません。

 

___ ___ ends, but ___ ________ goes on killing.

戦争が終結しても、しかし、地雷は殺し続けるのです。

 

But over the past decade __ have begun to do things differently and by working together __ will create a mine-free world.

しかし、過去10年以上に亙(わた)って、違ったふうにものごとをすること[=今までにないこと]を始めており、一緒に取り組むことによって、私たちは地雷のない世界を創り出すつもりです。

 

By buying this CD ___ can be a voice for change.

このCDを買うことによって、あなたは変革を求める声となることができるのです。

 

Redglare: 

____ bought a dozen CDs as gifts for my friends.

私は友人への贈り物としてCD1ダースほど買いました。

 

Good luck with your project.

みなさんの計画が幸運に恵まれますように。

 

Sakamoto: 

Thank you.  ___ ________ __ ___ _____ need all of our help.

ありがとう。世界の子どもたちには、すべての私たちの援助が必要なのです。

 

a child’s cow I I I I I I I My People She sister The voice who

 

 (Distance shot of landscape in Central Europe, _ _______ _____ is heard)

(中央ヨーロッパの景色の遠距離からのショット;子どもの声が聞こえる)

 

_ was looking after a cow.

「ぼくは牛の世話をしていたんだ。

 

_ was always hand in hand with my sister.

ぼくはいつだって妹と手をつないでいた。

 

___ was three.

彼女[=妹]は3歳だった。

 

___ ___ suddenly started running.

牛が突然、走り出した。

 

When _ let my sister go for a few seconds, _ heard a landmine explode.

数秒間、妹に(離れているようにと)行かせたとき、地雷が爆発するのが聞こえた。

 

__ ______ was dead.

妹は死んだ。

 

_ panicked and ran toward my sister, and _ was hit too.

ぼくは慌(あわ)てて、妹に向って走ったら、ぼくも地雷にやられた。

 

______ ___ heard the sound came to save me.

音を聞いた人たちがぼくを助けに来てくれた。

 

_ am alive.”

ぼくは生きている」

ぼくは死なずにすんだ」

 

verbs

characterize has is made seem talking to

 

Perfection of means and confusion of ends ____ __ ____________ our age.

手段の完璧と目的の混乱とが、われわれの時代を特徴づけているようである。

手段を完璧にすることと目的が混乱することとが、われわれの時代を特徴づけているようである。

Albert Einstein

アルベルト=アインシュタイン

 

0.

 

American TV talk-show host Rockets Redglare __ _______ with Japanese musician Sakamoto Ryuichi, who ___ ____ a CD Zero Landmine.

アメリカのテレビのトークショーのホスト役であるロケッツ=レッドグレアは日本人の音楽家坂本龍一と話をしているところであるが、坂本は『ZERO LANDMINE』というCDを制作した。

 

1.

brought came did exploded get heard injured is not passed passed thought touched went were were

 

(Distance shot of an African landscape; a child’s voice __ _____)

(アフリカの景色の遠距離からのショット;子どもの声が聞こえる)

 

I ____ to my aunt’s home with my mother. 

「ぼくは母と一緒におばさんの家に行った。

 

When we ______ a farm along the way, I _______ Id _______ a spider’s web.

ぼくたちが道路沿いの農場を通り過ぎたとき、ぼくは蜘蛛の巣に触れたと思った。

 

A landmine ________.

地雷が爆発した。

 

Both my mother and I ____ badly _______.

母もぼくも重症を負った。

 

We ___ ___ ___ help for a long time.

ぼくたちは長い間、助けてもらえなかった。

 

Night ______ and finally when morning ____, we ____ _______ here.”

夜が過ぎて、最終的には、朝が来たときに、ぼくたちはここに運ばれた」

 

are are be begun can cannot cannot clear explode explode have have hear help is may must on remain remove said see started stepped tell to to touches will will

 

Redglare: 

Landmines!  There ___ __ as many as 120 million of these terrible weapons in over 70 countries throughout the world.

地雷です! 世界のいたるところ、70か国以上の国で、12千万ものこうした怖ろしい兵器があるかもしれません。

 

Most of these mines ___ under the ground and ____ _______ when they ___ _______ __.

これらの地雷のうちの大部分は地下に埋まっており、踏まれたときに爆発します。

 

But mines ______ ___ or ____.

直訳:しかし、地雷は見ることができなければ、聞くこともできません。

しかし、地雷には目もなければ、耳もありません。

 

They ______ ____ a soldier from a child, a grandmother, a cow, or an elephant.

それら[=地雷]は兵士と、子どもやおばあさんや牛や象とを区別することができません。

 

When anything _______ them, they ____ _______.

なにかがそれら[=地雷]に触れると、それら[=地雷]は爆発します。

 

They ______ active for a very long time, 50 years, maybe even a century.

それら[=地雷]は、長期間、50年間、場合によっては1世紀もの間に亙(わた)って活動中のままでいます。

それら[=地雷]が活動中のままであるのは、長期間、(たとえば)50年間、あるいは1世紀もの間に亙(わた)る場合もあるかもしれません。

 

The movement __ ______ landmines __ ____ __ ____ _______ in the 1990s.

地雷を撤去する運動は1990年代に始まったと言われています。

 

Mine-clearing operations ____ _____, but no single government or agency ___ possibly _____ that many mines.

地雷撤去活動は始まっていますが、しかし、どの(ひとつの)政府もあるいは政府機関もどうあってもそれほど多くの地雷を撤去することはできません。

 

Large numbers of people ____ ____.

多数の人々が手を貸さなければなりません。

 

2.

become called did is is made remove to Turning working

 

Redglare: 

One person who __ _______ __ ______ landmines __ Sakamoto Ryuichi.

地雷を撤去するために取り組んでいる人が、坂本龍一です。

 

He ____ a CD ______ Zero Landmine.

彼は『ZERO LANDMINE』というCDを制作しました。

 

(_______ to Sakamoto)

坂本のほうを向きながら

 

When ___ you ______ interested in the landmine problem, Ryuichi?

あなたはいつ、地雷問題に興味を抱きましたか、龍一?

 

be began chosen discouraged gave get got got had had Having heard lost never run run thinking to to to to to up walk was was was

 

Sakamoto: 

Like everyone else, I ___ _____ of the problem, but what really ___ me ________ about it ___ a TV program about Chris Moon.

ほかの人と同様に、私はその問題にことを耳にしたことはありましたが、しかし、それ[=地雷問題]についてまさに私に考えさせたものは、クリス=ムーンについてのテレビ番組でした。

 

______ ____ both his arm and his leg to a landmine in Africa, he ___ every reason __ ___ ___________, but he _____ ____ __.

アフリカで地雷によって腕と脚の両方を失っていたので、彼は挫(くじ)けても当然でしたが、しかし、決して諦(あきら)めはしませんでした。

 

He ___ an artificial arm and leg, and _____ __ ____, finally __ ___.

彼は義手と義足とを手に入れ、そして歩き始め、遂(つい)には走り始めたのです。

 

In the end, he ___ able __ ___ a full marathon.

とうとう、彼はフルマラソンを走ることができました。

 

Most surprising of all, Chris ___ ______ __ __ the torchbearer for the 1998 Nagano Winter Olympic Games.

とりわけ驚くべきことには、クリスは1998年の長野冬季オリンピックの聖火ランナーに選ばれたのです。

 

are cannot Cut die has heard injured is lie live running stopped survive tell

 

 (___ to video clip of Chris Moon _______; Moon’s voice __ _____)

(クリス=ムーンが走っているビデオクリップに変わる;ムーンの声が聞こえる)

 

Moon: 

Landmines ___ evil. 

地雷は邪悪[=道徳的に問題]です。

 

They ___ active in the ground for years after the fighting ___ _______, and they ______ ____ the difference between the step of a soldier and that of a child. 

それら[=地雷]は、戦闘が終了した後も何年もの間、地下で活動中のままでいて、それら[=地雷]は兵士の足取りと子どもの足取りとの違いを区別することができません。

 

Many of those _______ by mines ___ slow deaths. 

直訳:地雷によって傷つけられた人々のうちの多くは、ゆっくりとした死を死にます。

地雷で負傷した人々はゆっくりと時間をかけて死にます。

 

Those who _______ often ____ lives of misery, poverty and discrimination.

生き残った人々はしばしば、悲惨で貧しくて差別を受ける生活を送ります。

 

3.

can damage does dreamed go had is know learned lost never not would

 

Sakamoto: 

I _____ _______ that I _____ __ with Chris to Mozambique, and to the very place where he ___ ____ his arm and leg. 

自分がクリスと一緒に、モザンビークへ、しかも彼[=クリス]が腕と足とを失ったまさにその場所に行くであろうとは、夢にも思いませんでした。

 

Through Chris I _______ that the landmine __ a thing that____ ___ ____ peace,” and how much it ___ ______ people’s lives.

地雷は「平和を知らない」ものであり、それ[=地雷]がどのくらい人々の生命に損害を与えかねないのかを、クリスを通じて私は知りました。

 

are be be became become being being can destroy did do ending injured is killed listened looked might not put read removing searched shared solved to to was wondered would

 

Redglare: 

How ___ this mine issue ______ connected to your music?

直訳:この地雷の問題はどのようにしてあなたの音楽と結びつけられた状態になったのでしょうか?

この地雷の問題はどのようにしてあなたの音楽と結びついたのでしょうか?

 

Sakamoto: 

First of all, I ______ at the maps of countries where people ___ _____ ______ and _______ by landmines. 

まず、私は、人々が地雷によって殺されたり、傷つけられたりしつつある国々の地図を見ました。

 

Korea, Cambodia, Bosnia, Angola, Mozambique. 

韓国、カンボジア、ボスニア、アンゴラ、モザンビークです。

 

I ______ interested in the music that ___ _____ ________ to in those countries. 

それらの国々で聴かれている音楽に私は興味を抱くようになりました。

 

I ________ the Internet.  I ____ books. 

私はインターネットで検索しました。本を読みました。

 

I just ________ how __ ___ it all together in music. 

私は、どうすれば、そういったすべてを音楽にまとめられるかと考えただけです。

 

Of course, it _____ ___ __ __ _______ the native characteristics of the cultures no matter how serious you _____ __. 

もちろん、たとえどんなに真剣であろうとも、文化のそれぞれの土地に固有の特質を破壊することはよいことではないでしょう。

 

But many of the participating musicians ______ the belief that ________ landmines __ one step toward ______ the old-fashioned idea that problems ___ __ ______ by violence.

しかし、地雷を撤去することは、問題は暴力によって解決することができるという古臭い考えを終わらせることに向けての一歩であるという信念を、参加したミュージシャンの多くが共有しました。

 

4.

be being can can Cut given  have help is remove remove restore save save saved to understand will will

 

Redglare: 

I __________ the money from the CD __ _____ _____ to the campaign __ ______ landmines.

CDからの収益金は地雷を撤去するキャンペーンに遣(つか)われていると伺(うかが)っていますが

 

Sakamoto: 

Yes.  And we ____ the support of many, many people.

はい。それに、私たちには、じつに多くの人々の支援があります。

 

(___ to video clip of Osa Yukie)

(長有紀枝のビデオクリップに変わる)

 

Osa: 

If we ___ ______ even one of these landmines, we ___ ____ one life or one leg.

もしも私たちがこれらの地雷のうちのひとつでも撤去することができたら、私たちはひとつの生命、あるいはひとつの脚を救うことができるのです[=救うことになるのです]。

 

And surely, many more lives ____ __ _____ with expansion of the movement.

そして、間違いなく、この運動の拡大にともなって、ますます多くの生命が救われるでしょう。

 

The money from each CD ____ ____ ____ lives and _______ minefields to rice paddies or cultivated land.

それぞれのCDからの収益金は生命を救い、地雷原を水田や耕作地へと修復するのに役に立つでしょう。

 

be begun bought buying can create Cut declared do does ends goes have is killing need not on recognize Thank to will working

 

 (___ to video clip of Jody Williams)

(ジョディ=ウィリアムズのビデオクリップへ変わる)

 

Williams: 

Even after peace __ ________, the landmine ____ ___ _________ that peace.

平和が宣言された後でさえも、地雷はその平和に気がつきません。

 

The war ____, but the landmine ____ __ _______.

戦争が終結しても、しかし、地雷は殺し続けるのです。

 

But over the past decade we ____ _____ __ __ things differently and by _______ together we ____ ______ a mine-free world.

しかし、過去10年以上に亙(わた)って、違ったふうにものごとをすること[=今までにないこと]を始めており、一緒に取り組むことによって、私たちは地雷のない世界を創り出すつもりです。

 

By ______ this CD you ___ __ a voice for change.

このCDを買うことによって、あなたは変革を求める声となることができるのです。

 

Redglare: 

Ive ______ a dozen CDs as gifts for my friends.

私は友人への贈り物としてCD1ダースほど買いました。

 

Good luck with your project.

みなさんの計画が幸運に恵まれますように。

 

Sakamoto: 

_____ you.  The children of the world ____ all of our help.

ありがとう。世界の子どもたちには、すべての私たちの援助が必要なのです。

 

am came explode go heard heard heard hit is let looking panicked ran running save started to was was was was was

 

 (Distance shot of landscape in Central Europe, a child’s voice __ _____)

(中央ヨーロッパの景色の遠距離からのショット;子どもの声が聞こえる)

 

I ___ _______ after a cow.

「ぼくは牛の世話をしていたんだ。

 

I ___ always hand in hand with my sister.

ぼくはいつだって妹と手をつないでいた。

 

She ___ three.

彼女[=妹]は3歳だった。

 

The cow suddenly _______ _______.

牛が突然、走り出した。

 

When I ___ my sister __ for a few seconds, I _____ a landmine _______.

数秒間、妹に(離れているようにと)行かせたとき、地雷が爆発するのが聞こえた。

 

My sister ___ dead.

妹は死んだ。

 

I ________ and ___ toward my sister, and I ___ ___ too.

ぼくは慌(あわ)てて、妹に向って走ったら、ぼくも地雷にやられた。

 

People who _____ the sound ____ __ ____ me.

音を聞いた人たちがぼくを助けに来てくれた。

 

I __ alive.”

ぼくは生きている」

ぼくは死なずにすんだ」

0 件のコメント:

自分の写真
和歌山県, Japan
早稲田大学第一文学部哲学科哲学専修卒業、「優」が8割以上で、全体の3分の2以上がA+という驚異的な成績でした。大叔父は競争率180倍の陸軍飛行学校第1期生で、主席合格・主席卒業にして、陸軍大臣賞を受賞している。いわゆる銀時計組であり、「キ61(三式戦闘機飛燕)の神様」と呼ばれた男である。苗字と家紋は紀州の殿様から授かったものである。

フォロワー