動詞部分
▼is is not
Art __ ___ a thing; it __ a way.
芸術[=技芸]は物ではない;それは道である。
—Elbert Hubbard—
エルバート=ハバート
0. ▼be can gives looks
Some ancient art by “primitive” people _____ very modern.
「原始的な」人々による古代芸術には、とても現代的に見えるものがある。
How ___ that __?
どうしてこのようなことがありうるのであろうか?
John Kelly, an assistant language teacher from
オーストラリア出身のALT(語学教育の助手)であるジョン=ケリーはオーストラリアのアボリジニーの芸術について自分が担当しているクラスに(口頭による)発表を行ないます。
1.01▼continue created have is Let’s like live live refer show take to to would
Today I _____ ____ __ ____ you some Aboriginal art.
今日、わたくしはアボリジニーの芸術をいくつか、あなたがたにお見せしたいと思います。
The words “Aborigine” and “Aboriginal” _____ to the native people of
「アボリジニー」や「アボリジニー的」という語はオーストラリアの先住民を表します。
Although most Aboriginal people today ____ in the same way as other Australians, about 10 percent ________ __ ____ in the huge desert areas in the central part of Australia.
ほとんどのアボリジニー(の人々)は今日、ほかのオーストラリア人と同じ様式で生活していますが、およそ10パーセント(のアボリジニー)はオーストラリアの中央部にある広大な砂漠地帯で暮らし続けています。
This __ where they ____ _______ highly artistic paintings for thousands of years.
そこは、彼らが数千年に亙って高度に芸術的な絵画を創作してきた場所です。
_____ ____ a look at some of the examples.
実例のうちのいくつかを見てみましょう。
1.02▼are believed drew is is show to were
Painting 1 __ a “dot painting.”
絵1は「点描画」です。
It __ ________ that dot paintings ___ a kind of map.
点描画は一種の地図であると信じられています。
Native people of
その1:オーストラリアの先住民は、図形を地面に描いて、どこに動物や食用植物や水があるのかを示しました。
その2:オーストラリアの先住民は、どこに動物や食用植物や水があるのかを示すために、図形を地面に描きました。
1.03▼been drawing has is is painted painted produced see
Painting 2 __ a “bark painting.”
絵2は「樹皮画」です。
It ___ ____ _______ on bark.
それ[=樹皮画]は樹皮に(ずっと)描かれてきました。
Here we ___ spirits, birds, and animals―all _______ in fine lines.
ここでは[=樹皮画では]、私たちは精霊や鳥や動物を目にします――すべては繊細な線で描かれています。
The shadow effect __ ________ by _______ crossing lines.
陰影効果が交差する線を描くことによって生み出されます。
1.04▼be can can can eaten is see tell
Painting 3 __ an example of an “X-ray painting.”
絵3は「レントゲン画」の実例です。
You ___ ___ the bones and insides of animals as in an X-ray, so that you ___ ____ which parts of the animal ___ __ _____.
あなたがたは、X線写真に写っているように骨や動物のおなかの中を目にすることができます。その結果、動物のどの部分が食べられるのかがあなたがたにはわかります。
1.05▼are been continued created have have is used
It __ surprising that these painting techniques ____ ____ ____ by Australian Aborigines for thousands of years.
これらの絵画の技法が何千年にも亙ってオーストラリアのアボリジニーによって用いられてきたということは驚くべきことである。
There ___ many other painting techniques _______ by Aboriginal painters.
ほかにも、アボリジニーの画家によって生み出された多くの絵画の技法があります。
Why ____ they _________ this tradition of painting for such a long time?
なぜ、彼らはそれほどまでに長く、絵画のこうした伝統を続けてきたのでしょうか?
2.011▼are call came down have having lies live Not passed tell tell
The answer ____ in the fact that the paintings ____ stories about where the Aborigines ____ from, who they ___, and how they ____.
アボリジニーがどこから来たのか、彼らがだれであるのか、彼らはどのように暮らしているのかについての物語を絵画が教えてくれるという事実に、その解答はあります。
They ____ their people’s history, traditions, laws, and wisdom in the form of what they ____ “Dreamtime.”
それら[=絵画]は彼ら[=アボリジニー]が「ドリームタイム」と呼ぶものの形式で民族の歴史や伝統や法律や叡智を教えてくれます。
___ ______ a writing system of their own, Aborigines ____ ______ ____ the Dreamtime stories through word of mouth, paintings, songs, and dances.
自分たち自身のことばを書き記す体系を持っていないので、口伝えのことばや絵画や歌や踊りによってドリームタイムの物語をアボリジニーは(下の世代に)手渡してきました。
2.012▼combine continue continues dance do forget has is is is reminds shape sing tend to to to to
They ________ __ ____ and _____ for several hours, or for several days, or even for several weeks.
彼らは数時間もの間、あるいは数日間、あるいは数週間にさえ亙って歌ったり、踊ったりし続けます。
Their respect for nature, which __ the basis of their Dreamtime stories, _______ us of the wisdom that we ____ __ ______ today.
自然に対する彼らの敬意は、ドリームタイムの物語の基礎なのですが、その自然に対する敬意は私たちに、今日、私たちが忘れてしまいがちな叡智を思い出させてくれます。
Dreamtime ___ little __ __ with our ordinary ideas of time.
ドリームタイムは時間についての私たちの通常の観念とほとんど関係がありません。
Past, present, and future all _______, just as in our dreams.
過去と現在と未来はみな、ちょうど私たちの夢の中でのように、結合します。
Dreamtime __ reality for Aborigines and it _________ __ _____ their world.
ドリームタイムはアボリジニーにとって実在であり、それは彼らの世界を形作り続けています。
To them, the world __ an unbroken circle.
彼らにとって世界は連続した円環なのです。
2.02▼appear are are believe believe combined is is made may not suggests tend to up
This idea of reality ___ ______ strange to us.
実在についてのこの観念は私たちには奇妙なものに思えるかもしれません。
We ____ __ _______ that the world __ ____ __ of separate things.
世界は個別のものから構成されていると信じる傾向に私たちはあります。
Yet, modern science ________ that things ___ somehow ________ and that reality __ ___ so clear-cut as we _______.
とはいえ、ものごとはなんらかの方法で結合されており、実在は私たちが信じるのとは違ってそれほどはっきりしていないということを、現代の科学は述べています。
In other words, the very old ideas of the “primitive” people ___ very close to those of modern science.
換言すれば、「原始的」な人々のじつに古くからの考えは現代科学の考えにきわめて類似しているのです。
3.01▼called celebrate celebrated Discovered had killed let’s pushed take to were
Now _____ ____ a brief look at the history of Aborigines.
さて、アボリジニーの歴史を手短に見てみましょう。
In 1988,
1988年、オーストラリアは入植200年を祝いましたが、アボリジニーは祝うべきものがほとんどありませんでした。
“__________” around 1700, Aborigines ____ ______ out of their land, ______ “savages,” and even ______.
1700年ごろに「発見された」後、アボリジニーは自分たちの土地を追い出され、「野蛮人」と呼ばれ、殺されさえもしました。
3.02▼be been brought civilized cut destroying educated ended grounded had hoped is meant off took up up was were would
Between 1910 and 1971, the government ____ thousands of Aboriginal children from their families and _______ them __ in white communities.
1910年から1971年の間、政府は何千人ものアボリジニーの子どもを家族から取り上げ、白人の共同体で養育しました。
It ___ _____ that they _____ __ ________ and “_________.”
彼ら[=アボリジニーの子どもたち]が教育を受け、文明化されるのを望んだのです。
However, this plan _____ __ only __________ their traditions.
しかしながら、この計画は結局は彼らの伝統を破壊したにすぎなかったのでした。
The fact that they ____ ___ ___ from the land _____ a lot for them, because the land __ where their people’s spirit and soul ___ ____ ________.
彼らが土地から切り離されたという事実は、彼らにとって多くのことを意味しました。なぜなら、土地は彼らの民族の精霊と魂とがその根拠の置かれている場所だからである。
3.03▼broken don’t drifting go goes is is is know round sings to
Archie Roach, a popular Aboriginal musician, _____ about the pain of this “Stolen Generation”:
人気のあるアボリジニーの音楽家であるアーチー=ローチはこの「盗まれた世代」の痛みに関して歌っている。
The sun __ round, the moon __ round―your life journey ____ _____ in a circle too.
太陽はまるい、月はまるい――君の人生の旅も円を描いてぐるりと移動する。
But, if the circle __ ______, then you _____ ____ which way __ __.
けれども、もしも円環が破壊されたなら、君はどの方向に進めばよいのかわからない。
You’re ________ in space, you’re nowhere.
君は宇宙を漂っている、君はどこにもいない。
3.04▼appreciate been been bring come compensate happened has have is learn returned to to to want
In recent years there ___ ____ a movement __ _____ Aborigines and other Australians together.
近年、アボリジニーとほかのオーストラリア人とを和解させる運動があります。
Since the 1970s large areas of land ____ ____ ________ to Aboriginal control.
1970年代以来、広大な面積の土地がアボリジニーの管理下に返還されています。
Uluru, or Ayers Rock, __ an example.
ウールルーすなわちエアーズロックはその実例です。
As more Australians ____ __ _____ and __________ Aboriginal culture, they ____ __ __________ Aborigines for what ________ in the past.
より多くのオーストラリア人がアボリジニーの文化を学び、よく理解し始めると、彼らは過去において起こったことに対してアボリジニーにその補償したいと思っています。
3.05▼be can express is overcome seen to
Aboriginal art ___ __ ____ as a way __ ________ pain and discrimination and _______ the meaning of life.
アボリジニーの芸術は痛みと差別を克服し、人生の意味を表現する方法として見なすことができます。
It __ an art of living.
それ[=アボリジニーの芸術]は生きることに関する芸術であり、生きる技術である。
0 件のコメント:
コメントを投稿