主語部分
▼Art it
___ is not a thing; __ is a way.
芸術[=技芸]は物ではない;それは道である。
—Elbert Hubbard—
エルバート=ハバート
0. ▼an ancient art assistant Australia by from John Kelly language people primitive Some teacher that
____ _______ ___ __ “_________” ______ looks very modern.
「原始的な」人々による古代芸術には、とても現代的に見えるものがある。
How can ____ be?
どうしてこのようなことがありうるのであろうか?
____ _____, __ _________ ________ _______ ____ _________, gives a presentation to his class about Australian Aboriginal art.
オーストラリア出身のALT(語学教育の助手)であるジョン=ケリーはオーストラリアのアボリジニーの芸術について自分が担当しているクラスに(口頭による)発表を行ないます。
1.01▼10 Aboriginal Aboriginal Aborigine about and Australians I most other people percent The they This today words
Today _ would like to show you some Aboriginal art.
今日、わたくしはアボリジニーの芸術をいくつか、あなたがたにお見せしたいと思います。
___ _____ “_________” ___ “__________” refer to the native people of
「アボリジニー」や「アボリジニー的」という語はオーストラリアの先住民を表します。
Although ____ __________ ______ _____ live in the same way as _____ ___________, _____ __ _______ continue to live in the huge desert areas in the central part of
ほとんどのアボリジニー(の人々)は今日、ほかのオーストラリア人と同じ様式で生活していますが、およそ10パーセント(のアボリジニー)はオーストラリアの中央部にある広大な砂漠地帯で暮らし続けています。
____ is where ____ have created highly artistic paintings for thousands of years.
そこは、彼らが数千年に亙って高度に芸術的な絵画を創作してきた場所です。
Let’s take a look at some of the examples.
実例のうちのいくつかを見てみましょう。
1.02▼1 and animals Australia dot food It Native of Painting paintings people plants water
________ _ is a “dot painting.”
絵1は「点描画」です。
__ is believed that ___ _________ are a kind of map.
点描画は一種の地図であると信じられています。
______ ______ __ _________ drew figures on the ground to show where _______, ____ ______, ___ _____were.
その1:オーストラリアの先住民は、図形を地面に描いて、どこに動物や食用植物や水があるのかを示しました。
その2:オーストラリアの先住民は、どこに動物や食用植物や水があるのかを示すために、図形を地面に描きました。
1.03▼2 effect It Painting shadow The we
________ _ is a “bark painting.”
絵2は「樹皮画」です。
__ has been painted on bark.
それ[=樹皮画]は樹皮に(ずっと)描かれてきました。
Here __ see spirits, birds, and animals―all painted in fine lines.
ここでは[=樹皮画では]、私たちは精霊や鳥や動物を目にします――すべては繊細な線で描かれています。
___ ______ ______ is produced by drawing crossing lines.
陰影効果が交差する線を描くことによって生み出されます。
1.04▼3 animal of Painting parts the which You you
________ _ is an example of an “X-ray painting.”
絵3は「レントゲン画」の実例です。
___ can see the bones and insides of animals as in an X-ray, so that ___ can tell _____ _____ __ ___ ______ can be eaten.
あなたがたは、X線写真に写っているように骨や動物のおなかの中を目にすることができます。その結果、動物のどの部分が食べられるのかがあなたがたにはわかります。
1.05▼It many other painting painting techniques techniques these they
__ is surprising that _____ ________ __________ have been used by Australian Aborigines for thousands of years.
これらの絵画の技法が何千年にも亙ってオーストラリアのアボリジニーによって用いられてきたということは驚くべきことである。
There are ____ _____ ________ __________ created by Aboriginal painters.
ほかにも、アボリジニーの画家によって生み出された多くの絵画の技法があります。
Why have ____ continued this tradition of painting for such a long time?
なぜ、彼らはそれほどまでに長く、絵画のこうした伝統を続けてきたのでしょうか?
2.011▼Aborigines Aborigines answer paintings The the the they they They they They
___ ______ lies in the fact that ___ _________ tell stories about where ___ __________ came from, who ____ are, and how ____ live.
アボリジニーがどこから来たのか、彼らがだれであるのか、彼らはどのように暮らしているのかについての物語を絵画が教えてくれるという事実に、その解答はあります。
____ tell their people’s history, traditions, laws, and wisdom in the form of what ____ call “Dreamtime.”
それら[=絵画]は彼ら[=アボリジニー]が「ドリームタイム」と呼ぶものの形式で民族の歴史や伝統や法律や叡智を教えてくれます。
Not having a writing system of their own, __________ have passed down the Dreamtime stories through word of mouth, paintings, songs, and dances.
自分たち自身のことばを書き記す体系を持っていないので、口伝えのことばや絵画や歌や踊りによってドリームタイムの物語をアボリジニーは(下の世代に)手渡してきました。
2.012▼all and Dreamtime Dreamtime for future it nature Past present respect the Their we which world
____ continue to sing and dance for several hours, or for several days, or even for several weeks.
彼らは数時間もの間、あるいは数日間、あるいは数週間にさえ亙って歌ったり、踊ったりし続けます。
_____ _______ ___ ______, _____ is the basis of their Dreamtime stories, reminds us of the wisdom that __ tend to forget today.
自然に対する彼らの敬意は、ドリームタイムの物語の基礎なのですが、その自然に対する敬意は私たちに、今日、私たちが忘れてしまいがちな叡智を思い出させてくれます。
_________ has little to do with our ordinary ideas of time.
ドリームタイムは時間についての私たちの通常の観念とほとんど関係がありません。
____, _______, ___ ______ ___ combine, just as in our dreams.
過去と現在と未来はみな、ちょうど私たちの夢の中でのように、結合します。
_________ is reality for Aborigines and __ continues to shape their world.
ドリームタイムはアボリジニーにとって実在であり、それは彼らの世界を形作り続けています。
To them, ___ _____ is an unbroken circle.
彼らにとって世界は連続した円環なのです。
2.02▼idea ideas modern of of old people primitive reality reality science the the the things This very We we world
____ ____ __ _______ may appear strange to us.
実在についてのこの観念は私たちには奇妙なものに思えるかもしれません。
__ tend to believe that ___ _____ is made up of separate things.
世界は個別のものから構成されていると信じる傾向に私たちはあります。
Yet, ______ _______ suggests that ______ are somehow combined and that _______ is not so clear-cut as __ believe.
とはいえ、ものごとはなんらかの方法で結合されており、実在は私たちが信じるのとは違ってそれほどはっきりしていないということを、現代の科学は述べています。
In other words, ___ ____ ___ _____ __ ___ “_________” ______ are very close to those of modern science.
換言すれば、「原始的」な人々のじつに古くからの考えは現代科学の考えにきわめて類似しているのです。
3.01▼Aborigines Aborigines Australia
Now let’s take a brief look at the history of Aborigines.
さて、アボリジニーの歴史を手短に見てみましょう。
In 1988, _________ celebrated 200 years of settlement, but __________ had little to celebrate.
1988年、オーストラリアは入植200年を祝いましたが、アボリジニーは祝うべきものがほとんどありませんでした。
“Discovered” around 1700, __________ were pushed out of their land, called “savages,” and even killed.
1700年ごろに「発見された」後、アボリジニーは自分たちの土地を追い出され、「野蛮人」と呼ばれ、殺されさえもしました。
3.02▼and fact government It land people’s plan soul spirit the The the their they they this
Between 1910 and 1971, ___ __________ took thousands of Aboriginal children from their families and brought them up in white communities.
1910年から1971年の間、政府は何千人ものアボリジニーの子どもを家族から取り上げ、白人の共同体で養育しました。
__ was hoped that ____ would be educated and “civilized.”
彼ら[=アボリジニーの子どもたち]が教育を受け、文明化されるのを望んだのです。
However, ____ ____ ended up only destroying their traditions.
しかしながら、この計画は結局は彼らの伝統を破壊したにすぎなかったのでした。
___ ____ that ____ were cut off from the land meant a lot for them, because ___ ____ is where _____ ________ _____ ___ ____ had been grounded.
彼らが土地から切り離されたという事実は、彼らにとって多くのことを意味しました。なぜなら、土地は彼らの民族の精霊と魂とがその根拠の置かれている場所だからである。
3.03▼a Aboriginal Archie circle journey lifemoon musician popular Roach sun The the the you You’re you’re your
______ _____, _ _______ __________ ________, sings about the pain of this “Stolen Generation”:
人気のあるアボリジニーの音楽家であるアーチー=ローチはこの「盗まれた世代」の痛みに関して歌っている。
___ ___ is round, ___ ____ is round―____ ____ _______ goes round in a circle too.
太陽はまるい、月はまるい――君の人生の旅も円を描いてぐるりと移動する。
But, if ___ ______ is broken, then ___ don’t know which way to go.
けれども、もしも円環が破壊されたなら、君はどの方向に進めばよいのかわからない。
______ drifting in space, ______ nowhere.
君は宇宙を漂っている、君はどこにもいない。
3.04▼a areas Australians Ayers land large more movement of or Rock they Uluru what
In recent years there has been _ ________ to bring Aborigines and other Australians together.
近年、アボリジニーとほかのオーストラリア人とを和解させる運動があります。
Since the 1970s _____ _____ __ ____ have been returned to Aboriginal control.
1970年代以来、広大な面積の土地がアボリジニーの管理下に返還されています。
_____, __ _____ ____, is an example.
ウールルーすなわちエアーズロックはその実例です。
As ____ ___________ come to learn and appreciate Aboriginal culture, ____ want to compensate Aborigines for ____ happened in the past.
より多くのオーストラリア人がアボリジニーの文化を学び、よく理解し始めると、彼らは過去において起こったことに対してアボリジニーにその補償したいと思っています。
3.05▼Aboriginal art It
__________ ___ can be seen as a way to overcome pain and discrimination and express the meaning of life.
アボリジニーの芸術は痛みと差別を克服し、人生の意味を表現する方法として見なすことができます。
__ is an art of living.
それ[=アボリジニーの芸術]は生きることに関する芸術であり、生きる技術である。
0 件のコメント:
コメントを投稿